Jeg gik kortvarigt i panik, da alle mine læste mail i min indbakke forsvandt. Det var over 200 mail, og nogle af dem var vigtige. Det skete for øjnene af mig, så jeg greb min telefon og satte den i fly-mode, så mine mail ikke forsvandt fra den. For et par år siden skete det samme, og der betalte jeg et par hundrede kroner for at få genskabt mine mail. Firmaet, der hoste min mail, var hurtige og meget professionelle, og jeg syntes, at prisen var rimelig. Til gengæld fandt jeg aldrig ud af, hvorfor det var sket. Dengang mistænkte jeg kortvarigt mit mailprogram for at være skyld i det.
Denne gang skyndte jeg mig at logge på webmailen og tjekke, at de også var forsvundet der, og det var de. Jeg tjekkede skraldspanden og junk folderen, men de forsvundne mail var pist borte. Jeg gik derfor i gang med at skrive til min udbyder. Inden jeg fik sendt mailen, dukkede mine mail op igen. Jeg var lettet, men var absolut ikke særlig tryg for hvorfor skete det?
Sidst det skete tog jeg en beslutning om, at jeg ville have en rutine, hvor jeg eksporterede alle vigtige mail, så jeg ikke mistede dem. Dengang fandt jeg aldrig en god løsning, og jeg gled derfor tilbage i min almindelige rytme, hvor jeg gemte tingene i min mailboks. Denne gang har jeg faktisk eksporteret og gemt en hel del mail i Evernote, og det ærgede mig selvfølgelig, at jeg ikke havde været bedre til at få alle mail over. Eller i det mindste flytte dem til undermapper. Det er nemlig sjovt nok kun ulæste mail i indbakken, der var forsvundet begge gange.
Nåh, men et par dage senere sker det faktisk igen, og denne gang dukker mailene ikke op igen. Og jeg opdager det for sent til, at jeg kan redde dem ved hjælp af min telefon. Jeg skriver til min udbyder, skifter password på min mailkonto og leder efter et nyt mailprogram, for jeg har ikke lyst til at opleve det igen. Denne gang er det dog kun 15-20 mail, der er forsvundet, men der var altså et par vigtige imellem.
Først får jeg at vide, at de vil undersøge sagen. Jeg havde ellers skrevet, at jeg gerne ville betale for en restore. Dagen efter igen vender de tilbage, og det gør mine mail også. De havde fundet en fejl i indekseringen af min mailboks. Det var dejlig at få en forklaring. Jeg var bange for, at mit mailprogram var årsagen. Jeg havde godt nok fundet et andet, men jeg var ikke tilfreds med hverken måden den viste mailen på, eller den måde den eksporterede mail til Evernote.
Nu er jeg tilbage til mit yndlingsmailprogram – Spark – og jeg har fået ro i sindet i forhold til, hvorfor det var sket. Jeg skal stadig blive bedre til at eksportere min mail, så jeg har en backup. Det er altid en god ide.