Nye ‘sutter’

Jeg blev bilejer sidste år, og med det følger en del forpligtelser. F.eks. er der den tilbagevendende begivenhed ca hvert halve år, hvor der skal skiftes fra sommerdæk til vinterdæk og omvendt, men der skal jo også tages stilling til, om de skal skiftes til helt nye og til hvilke?

Jeg indrømmer det gerne – det interesserer mig ikke så meget. For mig skal bilen bare virke – er det så svært? Og så skal den selvfølgelig være sikkerhedsmæssig forsvarlig. Jeg vil ikke køre rundt i et lig. Men, jeg havde fået at vide, at jeg skulle skifte 2 af mine sommerdæk, og når nu foråret nærmer sig med hastige skridt, så var det på tide at få taget en beslutning.

Som med alt andet startede søgningen på nettet – nærmere bestemt fandt jeg ADAC’s test af sommerdæk. Meget hurtigt fandt jeg ud af, at jeg ville have Continental dæk, og jeg ville selvfølgelig have skiftet alle 4. Jeg kan ikke se det fornuftige i at køre rundt på et par slidte dæk af et mærke og et par splinternye af et andet mærke. Tværtimod siger min fornemmelse mig, at det nok er en dårlig ide (selvom det var, hvad mekanikeren syntes jeg skulle gøre). Hermed også røbet, at jeg ikke ville til samme mekaniker igen, som skiftede mine sommerdæk til vinterdæk.

Her troede jeg så, at resten var nemt. Men der tog jeg fejl. For der er selvfølgelig en del betegnelser på sådan nogle dæk. Så jeg tog et smut ud i skuret og kiggede på de gamle dæk og noterede nogle af de ting, som stod på dem. Okay, jeg fandt hurtigt ud af, at 205/55 R16 havde noget at gøre med størrelsen på dækket. Jeg søgte på det og løb ind i mit første problem. Nogle skrev 205/55 R16, nogle 205/55 R16 H og andre 205/55 R16 V. Så var jeg forvirret. Hvad betød H og V? Og hvorfor var det ikke alle, der skrev det? Og ja, jeg havde luret, at det ikke betød ‘højre’ og ‘venstre’. Efter en tur mere ud i skuret, fandt jeg ud af, at det skulle være H. Til information for dem, som heller ikke er dækeksperter, så er det en betegnelse for, hvor hurtigt bilen må køre med dækkene.

Næste step var så at finde ud af pris og sted. Selvfølgelig fik jeg råd fra flere forskellige (se, det har næsten alle mænd en holdning til!), men jeg spurgte også et værksted tæt på. De kunne være med på prisen, så dem valgte jeg, for jeg synes, der er en klar fordel i at have et værksted tæt på, som kender mig og bilen. Og så havde de tid dagen efter jeg ringede.

Jeg mødte op, afleverede bilnøglerne og satte mig til rette i deres sofa-gruppe med min iPad (jeg var i gang med en spændende bog). Under en halv time efter var det hele klaret. Jeg fik at vide, at jeg havde valgt nogle temmelig gode dæk, og at de var meget støjsvage. Jeg kunne bare komme forbi, hvis jeg ville have tjekket dæktryk eller andet – uden tidsbestilling og ganske gratis. Super flinke mennesker og god service. Så nu kører jeg rundt på et par helt nye sommer-sutter 🙂 

New tyres on the car